söndag 18 november 2012

Budgettips vecka 46

Handla under "fel" säsong


Det är lätt att ryckas med i julstämningen och köpa på sig en massa nytt. För att hålla nere kostnaderna är det dock bättre att handla sommarpynt nu än tomtar och glitter. Jag köpte en söt påskkyckling (stämpel) för en femma för ett tag sedan. Samma kyckling som jag övervägt att köpa till påsk två år på rad men låtit bli. När påsken 2013 kommer behöver jag inte fundera mer för jag har den redan. Just denna stämpel kostar vanligtvis 40 kronor vilket inte är en förmögenhet men många bäckar små... Efter jul räknar jag med att kunna fynda när att julpyssel reas ut för inga pengar alls.

 
 
Detta sätt att köpa pyssel passar kanske inte alla men eftersom jag vet att jag kommer göra julkort även nästa år är det en bra investering. Detta året har jag köpt ett paket papper med texten "god jul" till extrapris i Panduro Hobbys outletbutik men i övrigt har jag bara använt mig av julpapper jag hade sedan tidigare. Jag har behövt komplettera med lite enfärgade papper men inte ett enda mönstrat.
 
Handla under fel säsong men tänk efter både en och två gånger innan du köper något. Det är inte billigt om det sedan bara ligger i en låda och aldrig kommer till användning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar