onsdag 7 november 2012

Övning ger färdighet

Jag har sett häftiga målningar där olika färger dragits ihop på ett eller annat sätt. Jag ville själv pröva att göra en sådan målning där man drar färgen inifrån mitten och ut.
 
Jag började med att trycka ut färg i cirklar på en liten canvas.
Jag valde orange för att jag ville ha färg men svart längst ut för att rama in på något sätt.

Jag drog sedan med en pensel inifrån mitten och utåt...

Detta gjorde jag tills jag fyllt hela tavlan med färg och den definitivt inte
såg ut som planerat. Dessutom kändes den svarta färgen inte längre lika
självklar då den dominerade väldigt mycket.

Allt överskott av färg såg mer lockande ut...

... jag drog därför ut all färg med ett hushållspapper...

... och doppade hela tavlan i den överskottsfärg jag kladdat av mot tidningspappret.

Resultatet blev fortfarande mörkt men det var kul att få kladda lite!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar