tisdag 13 november 2012

Lerpremiär

Ikväll har jag provat på lera. Att kalla det lerpremiär är kanske lite missvisande då jag som barn bodde granne med en gästvänlig keramiker. Jag har en och annan skål daterad -89 men som vuxen har jag aldrig arbetat ordentligt med den här typen av lera. Jag hade först tänkt försöka mig på att göra en kaffekopp som jag sett i en bok men i vanlig ordning blev det inte som jag tänkt mig.

 
Jag började med att kavla ut leran till en platta.

I gömmorna hemma hade jag hittat de här blommorna,
det är någon sorts dekor i metall. Jag köpte dem på en superrea
en gång och tänkte ha dem som dekorationer på kort eller liknande
men de har legat orörda ganska länge så det var bra att de äntligen
kom till användning.

Jag kavlade in dem i leran så att det blev ett mönster.


Fler scrapredskap kom till användning när jag skulle göra en botten
till vad det nu är jag gjort. Kanske en mugg.

Slutresultatet som nu väntar på att brännas.
Med tanke på att den redan är sprucken i kanten vet jag inte hur det ska gå.
Jag försökte mig på att göra någon sorts dekorationer för att täcka de fula skarvarna men insåg snabbt att det blev ännu fulare så jag får vara nöjd med min nypremiär i lerans värld.

2 kommentarer:

  1. vad gulligt :) men du får nog vara hårdare mot leran så att luftbubblorna går ur. vad är det för lera??? vi gjorde saker på gymnasiet men de flesta exploderade i ugnen :( var ska du brönna dem? kram Anna

    SvaraRadera